השנה היא 2017 וכולם מדברים על שקיפות. הצרכנים מצפים שיהיו כנים איתם, שלא ינסו להסתיר ולהסוות כלום. המותגים מצידם משתדלים לנהוג לפי כללי המשחק ולעשות כמה שפחות טעויות. מי ששוגה – משלם את המחיר וסופג זעם ותסכול ברשתות החברתיות.

אותה שקיפות כמו זו הצרכנית, נמצאת כבר כמה שנים גם בעולם התעסוקה. אם בעבר מועמדים היו צריכים לפנות אחד לשני ולגרד מידע כדי לדעת איך זה לעבוד בארגון מסוים, היום תוך חמש דקות בדיוק יכול כל מועמד להשיג המון מידע על התרבות, האנשים, ההטבות, תהליך הגיוס ורשימת המשרות הפנויות בארגון בו הוא מתעניין.

במובן זה, הפכה השקיפות ליתרון – אבל גם לאתגר עבור מעסיקים. הם צריכים לשאוף לעשות רושם טוב על מועמדים. אותה שקיפות משרתת גם אותם: קורות החיים של מיליוני עובדים פוטנציאליים פרושים בפניהם בלינקדאין, כאשר בעבר היו צריכים להסתמך רק על מאגרי המידע שלהם או של חברות השמה/הד האנטרים.

היזמים של Glassdoor – אתר חוות הדעת על מקומות עבודה המוביל בארה"ב – מובילים את מהפכת השקיפות. הם עשו את זה קודם בתחום הנסיעות כשהקימו את אקספידיה (Expedia) וגם בתחום הנדל"ן עם זִילוֹ (Zillow). ואז לפני 8 שנים הם החליטו שהם רוצים ליצור שקיפות גם בעולם התעסוקה. למה? כדי שאנשים יוכלו לעשות החלטות נכונות יותר לגבי בחירת מקום עבודה, וגם כדי לעזור לארגונים לספר את הסיפור שלהם ולמצוא את האנשים שהכי מתאימים להם. בזכותם, כל אחד יכול לקרוא היום מיליוני חוות דעת אותנטיות על מאות אלפי חברות – כאלה שכתבו אנשים שעובדים או עבדו בחברה ופשוט מספרים איך זה בשבילם לעבוד שם.

כשארגון מספר בצורה שקופה איך זה לעבוד בו – כולל הצדדים הפחות מושלמים – המועמדים יכולים לבדוק עד כמה הם מתאימים לארגון ועד כמה הוא מתאים להם

ועדיין לא מעט ארגונים חוששים מאוד מהשקיפות הזו.

העובדה שעובדים מספרים מה קורה בתוך הבית – לטוב ולרע – מפחידה ארגונים (ובעיקר את ההנהלות שלהם). הם חוששים ממה שיגידו עליהם, שיכבסו את הכביסה המלוכלכת בחוץ. לכל ארגון יש חוזקות וחולשות ולא תמיד קל להסתכל במראה ולראות במה אתה פחות טוב, וכן – כנראה שיש גם מקרים שבהם עובדים כועסים ומתוסכלים שופכים את כל מה שיש להם להגיד. עם זאת, אפשר לראות המון דברים נהדרים שאומרים עובדים על הארגונים שלהם, וממש לא רק על שולחן הפינג-פונג ומקרר הבירות. הרבה עובדים מחוברים רגשית למקום העבודה שלהם ומעריכים אותו. מעסיקים רבים הבינו שכדאי להם מאוד לעודד את העובדים שלכם לספר מה הם חושבים עליהם, כדי שגם מועמדים פוטנציאליים יקראו ויתרשמו.

סקר שערכה Glassdoor מציג נתון מדהים: בחברות שביקשו מעובדים לכתוב חוות דעת על איך זה לעבוד בחברה, היתה עלייה גורפת בגובה הציונים ללא קשר לסוג הארגון. למה? כי מי שבדרך כלל כותבים חוות דעת הם אלה שממש משוגעים על הארגון, ואלה שממש לא סובלים אותו. הרוב הגדול שנמצא בין הקצוות האלה מרוצה לעבוד בארגון אבל ביום-יום לא בוער לו לעשות מאמץ כדי לכתוב על זה. מסתבר שכשמבקשים ומעודדים אנשים לכתוב, פתאום כל החבר'ה שבאמצע כותבים – ומעלים את הציונים של החברה.

ולבסוף בואו נדבר על כסף: רוב ארגונים ממש לא מאושרים (בלשון המעטה) כשמדברים על רמות השכר שלהם. יש איזה סטאטוס קוו לפיו לא חושפים את השכר שלך, לא משווים בתוך הארגון או מפרסמים מחוצה לו. גם כאן העולם השתנה: עובדים משתפים כיום את משכורותיהם באתרי חוות דעת בלי שום בעיה. ארגונים נדרשים לחיות עם שקיפות גם בתחום הזה.

רוב הארגונים ממש לא מאושרים כשמדברים על רמות השכר שלהם. גם כאן העולם השתנה: עובדים משתפים כיום את משכורותיהם באתרי חוות דעת בלי שום בעיה

אז איך השקיפות יכולה לעזור לארגון שלכם?

  • כך תדעו במה אתם חזקים, במה אתם צריכים להשתפר ובמה כדאי לכם להשקיע משאבים: הן כדי לשפר את חוויית המועמדים בתהליך הגיוס והן כמעסיקים. כל פלטפורמה שיכולה לתת לכם מידע כזה, מספקת לכם ערך חשוב מאין כמוהו בו תוכלו להשתמש כדי לבנות תוכנית פעולה מעשית.
  • יגיעו אליכם מועמדים שמתאימים לכם: כשארגון מספר בצורה שקופה איך זה לעבוד בו – כולל הצדדים הפחות מושלמים – המועמדים יכולים לבדוק עד כמה הם מתאימים לארגון והוא מתאים להם: האם יש התאמה מבחינת תפיסת עולמם, האם הערכים שלהם דומים וגם האם ההתנהלות השוטפת בעבודה מתאימה לשני הצדדים. תיאום ציפיות טוב יותר חוסך עבודת מיון לאנשי הגיוס, וגם עוגמת נפש למועמדים שנמצאים לא מתאימים או אפילו מתחילים לעבוד בארגון שלא יצליחו לשרוד בו לאורך זמן. ולא, לא הכל צריך להיות ורוד. הרבה אנשים יגיעו לארגון דווקא בגלל האתגרים שהוא מציב והדברים הפחות טובים שהם יכולים לעזור לשפר ולבנות.
  • תחסכו זמן יקר על מועמדים עם ציפיות שכר לא ריאליות: תיאום ציפיות בשלב מוקדם של התהליך לא מבזבז את זמנם של מועמדים וגם את זה של המגייסים – על פערים משמעותיים בציפיות השכר. Buffer, סטארטאפ גלובלי שעובד בתחום הרשתות החברתיות, הוא דוגמא לארגון שלקח את השקיפות כמה צעדים קדימה גם בתחום השכר: החברה מציגה באתר האינטרנט שלה את גובה השכר של כל העובדים, וגם את מודל השכר – כך שכל מועמד יכול להבין את הקריטריונים והרציונל שמאחורי המודל. כך יכולים המועמדים לחשב עצמאית את השכר שיוכלו להרוויח בחברה, ולהגדיר לעצמם האם זה מתאים להם או לא. אגב, בחברה קיימת גם מדיניות שקיפות בנושא המיילים – כולם יכולים לראות את המיילים של כולם ("אצלנו אין סודות").

אז ב-Buffer השקיפות היא באמת פורצת דרך, ולמרבית החברות בארץ ובעולם יש עוד דרך ארוכה לעשות כדי להגיע לשם. ואולם התחלה טובה היא ההבנה ששקיפות היא שם המשחק היום, ושאם תפחיתו את החששות ותצטרפו למשחק – היא יכולה להביא לארגון שלכם המון ערך.

שתף:
FacebookWhatsAppLinkedInEmail