שיטת חבר מביא חבר (חמ"ח) הפכה לאחד ממקורות הגיוס היעילים ביותר בארגונים בעולם, וגם בישראל. בסקירת המגמות הגלובלית של דלויט ל-2017, חצי מהחברות הנסקרות העידו כי מדובר באחד משלושת ערוצי הגיוס המובילים, ולא פחות חשוב – עובדי החברה מביאים את המועמדים האיכותיים ביותר.

גם בישראל, סקר הגיוס 2017 של AKT ו-HRD שסקר כמאה ארגונים ישראלים, מציג גם הוא כי ערוץ החמ"ח הניב 29% מהגיוסים בארגונים הנסקרים. בחברות הנחשבות למובילות בתחום הגיוס – הגיע אפילו עד 40% מהגיוסים.

זה לא סוד שחברות נעזרות בעובדים ובקשרים האישיים שלהם לטובת גיוס. עובדים ששמחים לחלוק חוויות ולספר על היתרונות של החברה כמקום לעבוד בו, עוזרים לשפר את תדמית החברה כמעסיק, להפיץ משרות ולהגיע למועמדים פסיביים שלאו-דווקא מחפשים עבודה. סקרים רבים מראים שפוסט שמעלה עובד של חברה ברשת חברתית זוכה להרבה יותר קליקים ממודעה פרסומית של אותה חברה. יותר אנשים משתפים את הפוסט, עושים לו לייק ונכנסים בעקבותיו לאתר החברה – בעוד שהמודעה הפרסומית, בה הושקעו עבודה וכסף, זוכה להרבה פחות תשומת לב.

אבל האם כל עובד שמשתתף בתוכנית חבר מביא חבר הוא אכן שגריר של החברה? לא בטוח.

הנה דוגמא שפגשנו ברשת לאחרונה: כל מי שמתעניין בעבודה באל על יכול להתרשם שמשקיעים שם לא מעט בשיווק החברה למועמדים. יש להם אתר דרושים עם מידע למועמדים, הם הפיקו סרטונים ייעודיים לתפקידים שונים בחברה, הם פעילים ברשתות חברתיות ועוד. על מבצע "חבר מביא חבר" שלהם לא ידענו עד שהגיע אלינו פוסט של אחד העובדים (שמו ותמונתו מחוקים כאן) שמשתתף במאמצי הגיוס של החברה.

פוסט פרטי של עובד אל על

עובדים ששמחים לחלוק חוויות ולספר על היתרונות של החברה כמקום לעבוד בו, עוזרים לשפר את תדמית החברה כמעסיק, להפיץ משרות ולהגיע למועמדים פסיביים

לפוסט שלו צירף העובד את תמונת המבצע שפורסמה לעובדים בה כתוב כי באל על "מגייסים חברים ומרוויחים". וכך כתב העובד: "יש לי להציע לכם משרות טובות מפנקות ומענק של 1,000 שקלים! הסעות, ארוחות, ביגוד, כרטיסי טיסה חינם למשפחה ועוד. בהגשת המועמדות יש להוסיף את הפרטים שלי כעובד חברה על מנת לזכות במענק. את המענק שאקבל אחלוק עם מי שיוסיף אותי. לפרטים נוספים נא לפנות אלי".

האמת, די מביך. אומנם העובד מציין תנאים שיכולים לקסום למועמדים (ובראשם כרטיסי טיסה שאין ספק שהם צ'ופר רציני בעבודה באל על), אבל האם זה מה שמייצג נכונה את אל על כמקום נהדר לעבוד בו? האם זו התדמית שהיא מנסה ליצור כדי למשוך מועמדים טובים? ויותר מכל –  האם אל אל מחפשת אנשים שיגישו מועמדות כדי להרוויח 1,000 שקלים? ככל הנראה לא זו היתה כוונת המשורר.

בניית רשת שגרירי מותג בארגון היא מהלך מנוהל, שדורש איתור של העובדים הנכונים, הנחיה, בקרה, הזרמה של תוכן מעניין, הוקרה פנימית וניהול שוטף של רשת השגרירים. מהלך כזה, כשנעשה נכון, מסייע בצורה מופלאה לארגונים בחיזוק התדמית שלהם כמעסיקים ובגיוס מועמדים איכותיים.

עוד תובנות וטיפים בתחום של שגרירי מותג (Employee Advocacy) בפוסט שלנו תן לעובד שלך לספר עליך

שתף:
FacebookWhatsAppLinkedInEmail