בחודשים האחרונים אנחנו עסוקים בצ'וייסס, בבניית תוכנית שיווקית למתמחים עבור אחד הלקוחות שלנו. בארגון מתמחים בכל שנה מאות סטודנטים כחלק מתכנית הלימודים שלהם, לתקופות שנעות מחודשיים ועד שנה. כחלק משינוי אסטרטגיית הגיוס, 'התלבש' הגיוס גם על תוכניות ההתמחות כדי למנף אותן כמקור גיוס אפקטיבי, ולא פחות חשוב – להשתמש בהן כהזדמנות לבניית מוניטין של החברה כמעסיק.

התמחויות (internships) רווחות מאוד בעולם וספציפית בארה"ב כבר שנים ארוכות. יש התמחויות שנדרשות עבור סטודנטים כחלק מחובות סיום התואר שלהם כמו בעריכת דין או מקצועות הבריאות (רפואה, סיעוד, דימות ועוד), ואחרות כמו בתחום הטכנולוגיה או הכספים, שמאפשרות לסטודנטים להכיר ולעבוד בחברה כמה חודשים או יותר, ולשים שם של ארגון נחשב בקורות החיים שלהם.

כתבה של מגזין פורבס מציגה את הדירוג של אתר חוות הדעת Vault.com להתמחויות הכי נחשבות ויוקרתיות בארה"ב ב-2018. הדירוג סקר כ-12,000 מתמחים ביותר מ-110 תוכניות התמחות, והעניק לגוגל את המקום הראשון בפעם השלישית ברצף. יש לגוגל מוניטין שקשה להתחרות בו כמקום עבודה אטרקטיבי עם כשרונות איכותיים. "כל אחד יקח אותך אחרי שעבדת שם" כתב אחד העונים לסקר. "החברה אמינה, מתקדמת, תמיד עובדת קשה יותר ויותר כדי להשיג את המטרות שלה" אמר מתמחה אחר.

גם המקומות השני והשלישי נתפסו השנה על ידי חברות טכנולוגיות: אפל ופייסבוק (ששמרו על מקומן משנה שעברה), אבל למרות הבאז סביב החברות הטכנלוגיות, גם חברות פיננסים ופירמות יעוץ ממשיכות להחזיק במוניטין יוקרתי להתמחות. בתוך 20 החברות המובילות בדירוג אפשר למצוא את גולדמן סאקס מדורגת במקום החמישי, ג'יי.פי. מורגן, ומורגן סטנלי במקומות השמיני והתשיעי וגם חברות הייעוץ דלוייט ו- BCG דורגו ב- 20 המובילות.

באתר הקריירה של גולדמן סאקס אפשר לראות את החשיבות שהם מייחסים למתמחים שלהם. ב-2015 תיעדו כמה מתמחים את החוויות שלהם בתכנית ההתמחות תחת הכותרת "הקיץ שלי בגולדמן סאקס". עכשיו, לקראת תחילתה של תוכנית התמחות של 2018, הם חזרו למתמחים האלה שהיום כבר עובדים בחברה 3 שנים וביקשו מהם לספר בבלוג חדש בשם "אז ועכשיו", איפה הם היום ולתת קצת טיפים למתמחים החדשים. בצורה פשוטה ואמיתית וממקור אמין של צעירים שהיו לא מזמן בנעליהם, שומעים המתמחים  החדשים כיצד הם יכולים להתפתח ולהצליח בגולדמן סאקס.

גולדמן סאקס בבלוג "אז ועכשיו" למתמחים שהפכו לעובדים

תוכנית התמחות פורצת דרך של הרלי דוידסון, עשתה באז משוגע כשהחברה הותיקה (בת ה-115) הבינה שהיא צריכה לרענן את התדמית שלה בקרב לקוחות וגם בשוק העבודה. דמות האופנוען של הארלי שצרובה בתודעה של כולם (שיער ארוך, משקפי שמש, בנדנות ודגל אמריקאי מתנופף), כבר לא ממש מדברת לבני דור ה- Y וה-Z ולכן יצאו בהארלי השנה עם יוזמה חדשנית שבה ביקשו מסטודנטים לעשות התמחות של 12 שבועות… בדרכים על אופנוע. המתמחים הצעירים מטיילים עם האופנוע, חולקים חויות ובסוף, גם מקבלים את ההארלי במתנה. התכנית, אליה הגישו מועמדות (מצולמת וכתובה) יותר מ- 7500 צעירים משלושים מדינות ונבחרו רק שמונה מאושרים, נועד להפיח רוח חיה גם במותג של הארלי ובהחלט גם במותג המעסיק, ולהלהיב צעירים לקנות וגם לבוא לעבוד בהארלי.

ארגונים מבינים שתקופת ההתמחות היא הזמנות פז למשוך מועמדים פוטנציאליים ולהתחיל ליצור איתם מערכת יחסים שבשאיפה, תעזור לגייס אותם לארגון בשלב כלשהו. את המגמה הזו אפשר לראות היום, בין השאר, במשרדי עו"ד בישראל שמתחרים ביניהם ומדורגים על תנאי העסקה למתמחים: החל מהיקף שעות העבודה, שכר, סבסוד ארוחות, מתנות לחגים, מימון קורס ההכנה לבחינות עבור המועמדים לגיוס, פעילות רווחה אליהם מצטרפים לכלל העובדים וגם פעילויות מיוחדות למתמחים כמו ארוחת צהריים אישית עם אחד השותפים הבכירים או ערבי גיבוש ייעודיים למתמחים.

.

בתקופת ההתמחות נמצאים הסטודנטים 'אצלכם בבית'. זו הזדמנות אדירה להמחיש להם איך זה לעבוד אצלכם בארגון – החל מהכרות עם סביבת העבודה, עם עובדים, חשיפה לגישה הניהולית, לטכנלוגיות המתקדמות ולתפיסת העולם הארגונית

בתקופת ההתמחות נמצאים הסטודנטים 'אצלכם בבית'. זו הזדמנות אדירה להמחיש להם איך זה לעבוד אצלכם בארגון-החל מהכרות עם סביבת העבודה, דרך אנשי המקצוע שיפגשו, תפיסת הניהול אליה יחשפו, הטכנלוגיות המתקדמות ותפיסת העולם הארגונית. צעדים כמו יצירת קשר עוד לפני תחילת התכנית, תהליך קליטה ידידותי ומאורגן, היכרות ויחס אישי מצד החונכים, חשיפה לאנשי מפתח בארגון בתקופת ההתמחות ושמירה על קשר אחרי התכנית, הם רק חלק ממה שאתם יכולים לעשות כדי להקפיץ את תכנית ההתמחות שלכם לרמה אחרת.

ואל תשכחו: אחד המרכיבים הכי קריטיים בתכנית כזו היא רתימת החונכים/ מדריכים שמלווים את המתמחים והופכים לשגרירים. הם אלה שנמצאים בצמידות למתמחים ולכן הם חייבים להיות שותפים של הגיוס בהבנת הצורך, בשיווק מותג המעסיק (אותו הם צריכים להכיר) וגם באיתור של הטאלנטים המובילים אותם אתם רוצים לגייס בסופו של דבר.

שתף:
FacebookWhatsAppLinkedInEmail