מי מאיתנו לא חולם לפעמים לדלג על הפקקים, לוותר על הפגישות, על הלבוש הייצוגי ולעבוד תקופה (או אולי תמיד…) מהבית. היום יותר מתמיד, אנשים נלהבים לאמץ סגנון חיים של עבודה מרחוק. המודל הזה עבור עובדים שאינם עצמאיים, צמח ב-140% בין 2005 ל- 2018 והיום ל- 63% מהחברות בארה"ב יש עובדים מרחוק. בין אם המגמה הזו משקפת את הרצון של מעסיקים לחסוך בהוצאות או לספק לעובדים עוד אפשרות תעסוקה שנוחה עבורם, זהו בהחלט יתרון עבור עובדים שמעוניינים בכך.

ארגונים אשר מאפשרים עבודה מהבית באופן חלקי או מלא מציגים זאת כחלק מהיתרונות שלהם כמעסיק. לפני חודש פרסמו גלסדור בבלוג שלהם רשימה של 13 מעסיקים שמציעים עבודה מרחוק בהתבסס על חוות דעת של עובדים. לפי גלסדור המגמה המתפתחת לעבודה גמישה משתלטת על ארה"ב: מתחום הבריאות, דרך תקשורת והייטק, התעשיות השונות מציעות תפקידים שיכולים להיות מבוצעים בנוחיות מהמשרד הביתי שלך.

DELL היא אחת מהחברות שמציעות לעובדים בתפקידים מסויימים לעבוד מהבית כחלק מהתכנית שלהם Connected Workplace Program. בסרטון שבו מופיעים בין השאר מנהלת גיוס במשאבי אנוש, מהנדס מערכות, מנהלת מותג בשיווק ועוד, הם מעבירים את המסר שדל מאפשרת לעובדים שלה לשלב בין החיים האישיים שלהם לעבודה ולעבוד בכל דרך, זמן ומקום ממנו הם רוצים לעבוד.

עם זאת, מסתבר שלעבודה מרחוק יש גם כמה אתגרים. בפוסט שפירסם לאחרונה ראיין הובר, המייסד של Product Hunt, הוא קיבל וניתח יותר מ-1500 תגובות מעובדים מרחוק, לגבי הקושי שלהם בעבודה מרחוק וזיהה כמה תבניות מעניינות:

  • בדידות: זה כנראה הנושא הנפוץ ביותר בקרב עובדים מרחוק. לעבוד מהבית חוסך את הנסיעות ואת הסחות הדעת שיש במקום עבודה, אבל זו גם יכולה להיות חוויה מבודדת לעבוד יום או שבוע שלם בלי מפגשי פנים אל פנים – בעיקר עבור אנשים עם אישיות מוחצנת.
  • ניתוק מהעבודה יכול להיות דבר קשה כשהבית שלך הוא גם המשרד. עמיתים לעבודה שגם עובדים באזורי זמן שונים בעולם, מתפתים לתמוך בחברי צוות ולענות בכל שעות היום ואפילו להסכים לשיחות וידאו בשעות מאוחרות בלילה. אז הם מוצאים את עצמם עובדים 14 שעות ביום – מה ששוחק את רב האנשים.

המודל של עבודה מהבית עבור עובדים שאינם עצמאיים, צמחה ב-140% בין 2005 ל- 2018 והיום ל- 63% מהחברות בארה"ב יש עובדים מרחוק

  • הסחות דעת קורות במשרד אבל הן יכולות להיות מאתגרות במיוחד בבית – בעיקר כשיש בו ילדים. גם אזורי עבודה משותפים יכולים להיות מאתגרים, בעיקר אלה עם קירות זכוכית ושכנים ידידותיים מדי.
  • שיחות מטבחון יכולות להשפיע על הרעיון הגדול הבא. תקשורת בין אישית מצויינת לאנשים של "רעיונות מקלחת" ולרעיונאות לא מתוכננת. כשעובדים בבית, תקשורת בין אישית לא ממש אפשרית וסיעור המוחות הזה הולך לאיבוד.
  • תקשורת מרחוק היא עדיין אתגר. כלי הוידאו צ'אט הנפוצים השתפרו בצורה דרמטית, אך יש בהם עדיין אתגרים משמעותיים של חיבוריות, רעש רקע ודינמיקה של "הקול הכי רם בחדר". הם גם לא בנויים לשיתוף פעולה מתמשך של יותר משני אנשים, אלא תוכננו לפגישות של אחד על אחד.  ככל שיותר אנשים מצטרפים לצוותים מבוזרים ועובדים מרחוק, גדלה הדרישה לפתרונות לבעיות הללו.

לצד החסרונות הללו שמזכיר ראיין הובר, יש גם אחרים כמו קושי בשיתוף פעולה במצבים בהם נדרשת עבודת צוות וגם אתגר ביצירת מערכות יחסים ארגוניות עם קולגות ועם מנהלים. ואלו חשובות לעבודה פעמים רבות.

בשנים האחרונות נשמעו קולות שהסכימו עם החסרונות הללו בעיקר מהתאגידים הגדולים בארה"ב כמו יבמ, יאהו, ואחרים, שהחליטו להפסיק או לצמצם עבור עובדיהם את העבודה מרחוק. לעומתם, כאמור, חברות אחרות ממשיכות להציע מודלים שונים של גמישות בעבודה כחלק מתנאי ההעסקה שלהן על מנת למשוך מועמדים או לשמר עובדים.

בישראל, חברות היי טק הן המובילות את המגמה, ככל הנראה בשל המלחמה הקשה והמתמשכת על טלנטים. עם זאת, ניתן לראות בשנים האחרונות גם ארגונים בתעשיות אחרות, אשר באופן הדרגתי מאפשרים גמישות של יום או יומיים עבודה מהבית, כדי לשמר או למשוך אליהם טלנטים שמחפשים איזון בין העבודה לחיים האישיים.

שתף:
FacebookWhatsAppLinkedInEmail